Sfantul IlieSfantul Ilie a trait in Regatul de Nord al lui Israel, in vremea domniei regelui Ahab. Sfantul Ilie a fost fiul preotului Sovac din Tesvi (din neamul lui Aaron) si a trait cu mai bine de 800 de ani inainte de Hristos. Vechiul Testament istoriseste despre faptele lui minunate in cartile numite Regi. Este ales de Dumnezeu sa certe aspru pe regele Ahab si pe cei care-l urmau pe calea paganeasca a adorarii lui Baal. Sfantul Ilie a fost hranit in chip minunat de corbi pe cand era retras la paraul Cherit si de un inger pe drumul spre Muntele Horeb; datorita rugaciunii sale, Dumnezeu opreste ploaia timp de trei ani si jumatate; inmulteste faina si uleiul vaduvei din Sarepta Sidonului si il invie pe fiul ei; a chemat foc din cer prin care a ars jertfa adusa de el lui Dumnezeu; a inlaturat cultul zeului Baal; l-a vazut pe Dumnezeu in isihie, (vantul linistit); a fost ridicat in carul de foc si s-a aratat la Schimbarea la Fata a Mantuitorului de pe muntele Tabor. Sfantul Ilie este reprezentat iconografic, cel mai adesea, fie in gura pesterii sale (hranit de corb), fie in carul de foc (in care a fost rapit la cer). Sfantul Ilie este socotit si protoparintele monahismului crestin.

                                             Ilie, sfantul care aduce ploaia

Ilie, sfantul care aduce ploaia

Sfantul Proroc Ilie Tesviteanul este sarbatorit pe data de 20 iulie. Sfantul Ilie a fost fiul lui Sovac, un preot al Legii Vechi, care locuia in cetatea Tesve, din Galaad (Israel). De la numele acestei cetati, avem si numele prorocului de Tesviteanul. Se bucura de o cinstire deosebita din partea Bisericii, daca tinem seama de faptul ca ziua praznuirii sale este insemnata in calendar cu rosu, insemnare ce nu apare in acest fel la niciun alt proroc. Sfantul Ilie a trait cu peste opt sute de ani inainte de intruparea Mantuitorului, pe vremea regelui Ahab. Si-a desfasurat activitatea in regatul Israel din Samaria. Potrivit traditiei, Sovac a vazut la nasterea lui Ilie, oameni imbracati in vesminte albe care il inveleau pe fiul sau in haine de foc si ii dadeau sa manance o flacara. Preotii templului din Ierusalim au interpretat vedenia astfel: Ilie a fost ales de Dumnezeu pentru slujirea profetica. Vechiul Testament istoriseste despre faptele lui minunate in cartile numite Regi (III Regi si IV Regi). De aici aflam ca Sfantul Ilie ajunge la curtea regelui Ahab si ii vesteste acestuia ca Dumnezeu va pedepsi poporul prin seceta, daca nu va lepada credinta in zeul Baal. Pentru ca regele, impreuna cu poporul lui Israel nesocotesc cele vestite de Ilie, nu va mai ploua timp de trei ani si jumatate. Sfantul Ilie este nevoit sa se ascunda de mania regelui Ahab la paraul Cherit. Aici va fi hranit in chip minunat de corbi, care ii vor aduce dimineata paine si seara carne. Aceasta hrana era adusa de la Templul din Ierusalim, locul unde se aduceau jertfe de paine si de carne. Painea unita cu carnea, preinchipuia Euharistia, trupul Domnului. Mai tarziu ajunge la vaduva din Sarepta Sidonului, unde il va invia pe fiul acesteia si ii va inmulti faina si uleiul. Comentatorii acestei minuni sustin ca Ilie nu se adreseaza in mod exclusiv poporului Israel, de vreme ce il invie pe fiul unei femei pagane. Iar aceasta fapta ar demonstra universalitatea lui Iahve. Alti comentatori spun ca invierea fiului vaduvei, preinchipuia invierea tanarului din Nain, iar faptul ca faina nu se termina era chipul inmultirii painilor pe care avea sa o faca Hristos. Spre sfarsitul anilor de seceta, pentru cunoasterea adevaratului Dumnezeu, Sfantul Ilie ii propune imparatului sa ridice un jertfelnic pe Muntele Carmel si sa se roage mai intai prorocii lui Baal, apoi el lui Dumnezeu. Acesta a fost momentul in care Ilie a inlaturat cultul zeului Baal. El a reusit sa coboare foc din cer peste jertfa sa, ceea ce 450 de preoti ai lui Baal nu au reusit sa faca.

Sfantul Ilie, Inaintemergator al Mantuitorului

Din cartea a IV Regi, capitolul doi, aflam ca prorocul Ilie dupa ce a lasat ca urmas pe Elisei, a fost luat de un car de foc si inaltat la cer, fara a trece prin moarte. O parte din comentatorii acestui text sustine ca Ilie a fost luat cu trupul la cer pentru ca este chipul contemplatiei, al rapirii de la materie. Alti comentatori afirma ca scopul pentru care Ilie a fost ridicat cu trupul la cer, este acela ca el va reveni la sfarsitul lumii, ca un al doilea Inaintemergator al Mantuitorului, pentru a vesti a doua venire a lui Hristos spre a judeca neamul omenesc. Din Sfanta Scriptura aflam ca Ilie si Enoh sunt cei care nu au cunoscut moartea, dar in momentul in care vor veni sa pregateasca lumea pentru venirea lui Hristos in slava, se vor lupta cu Antihrist si vor fi omorati de el. Ei vor fi inviati de Hristos dupa ce Antihrist va fi nimicit.

Unde s-a inaltat Ilie?

Daca tinem seama ca raiul a fost inchis dupa caderea oamenilor in pacat, nu putem sa evitam intrebarea: unde a fost inaltat Sfantul Ilie? Sfantul Ioan Gura de Aur sustine ca Ilie a fost imbracat de Dumnezeu in haina ingereasca. Iar Sfantul Maxim Marturisitorul afirma: „Dumnezeu a aratat din vechime maririle minunilor si semnelor si s-a folosit de modul innoirii, mutand spre alt chip de viata decat cel in trupul supus stricaciunii pe fericitii Ilie si Enoh, nu prin prefacerea firii, ci prin schimbarea conducerii si indrumarii ei“. Aceste afirmatii ne-ar face sa vorbim de prezenta sa in lumea ingerilor.

Sfantul Ilie alaturi de Moise pe Tabor

Cinstea deosebita de care s-a bucurat Sfantul Ilie inaintea lui Dumnezeu, se vede in prezenta sa pe muntele Taborului alaturi de Moise, atunci cand Mantuitorul s-a schimbat la Fata inaintea ucenicilor Lui. Moise si Ilie au fost de fata langa Domnul in slava, primul ca primitorul si datatorul Legii, al doilea ca cel mai neinfricat luptator impotriva dusmanilor lui Dumnezeu. Este de retinut ca in timpul vietii sale, Ilie nu s-a invrednicit de o vedere „fata catre fata” cu Dumnezeu. Potrivit relatarilor din cartea III Regi, cap. 19, se spune ca atunci cand i s-a aratat Dumnezeu, Sfantul Ilie si-a acoperit fata cu mantia, pentru ca nu putea privi slava lui Dumnezeu. Dar aceasta vedere devine posibila dupa inaltarea sa la cer, cand pe Muntele Taborului, Ilie a vazut slava lui Dumnezeu atunci cand Hristos s-a schimbat la Fata. In orice caz, daca tinem seama de faptul ca legea lui Moise punea accentul pe tunete, cutremur, deci pe manifestari vizibile si auditive, Ilie depaseste aceasta treapta a cunoasterii, ajungand sa-L vada pe Dumnezeu in liniste – „adiere de vant”. Sfintii Parinti spun ca Moise si Ilie au fost prezenti la Schimbarea la Fata de pe Tabor, pentru a li se indeplini dorinta de a vedea fata lui Dumnezeu prin fata schimbata in lumina lui Hristos. Sa nu uitam ca in viata lor pamanteasca nu au reusit sa vada fata lui Dumnezeu, Moise a vazut doar spatele lui Dumnezeu pe Muntele Sinai, iar Ilie s-a retras intr-o pestera atunci cand Dumnezeu a trecut in adiere de vant.

Ilie, sfantul care aduce ploaia

Sfantul Ilie fiind cunoscut ca cel ce a adus prin rugaciunea sa seceta asupra poporului din Israel si apoi ploaia care a salvat poporul de la moarte, a ajuns sa fie cinstit si ca cel ce aduce ploi. In Liturghier, la slujba care se oficiaza la vreme de seceta, intalnim o cerere in care este redata mijlocirea Sfantului Ilie pentru ploi: „Pentru ca rugaciunile noastre sa fie bineprimite si precum pe Ilie, oarecand, asa sa ne auda si pe noi si sa ne miluiasca, cu ploaie si cu buna intocmire a vazduhului, Domnului sa ne rugam“.

Tot astazi, facem pomenire

Schitul Sfantul Ilie – Muntele Athos

Schitul Sfantul Ilie este unul dintre schiturile ce inalta rugaciuni Domnului de peSfantul Munte Athos. Schitul athonit al Proorocului Ilie depinde de Manastirea Pantocrator si este asezat putin mai sus de aceasta, pana la el facandu-se o jumatate de ora, mers pe jos in directia nord-vest.

Manastirea Pantocrator si Schitul Sfantul Ilie - Muntele Athos

Sfantul Munte Athos se afla in nordul Greciei, in regiunea Macedonia. Muntele Athos este un munte cu inaltimea maxima de 2.033 metri ce isi inalta culmea de piatra pe o peninsula lunga de 60 de kilometri si lata de 8-12 kilometri, aria totala a acestuia fiind de 360 de kilometri patrati. Sfantul Munte Athos este o republica monastica cu regim administrativ autonom in cadrul Greciei, avand capitala la Careia. Sfantul Munte gazduieste douazeci de manastiri mari, zise imparatesti, cu drepturi egale, care conduc tot Muntele.

Schitul Sfantul Ilie - Muntele Athos

Cele douazeci de manastiri atonite sunt urmatoarele: Manastirea Marea Lavra, Manastirea Vatoped, Manastirea Iviron, Manastirea Hilandar, Manastirea Dionisiu, Manastirea Cutlumus, Manastirea Pantocrator, Manastirea Xiropotamu, Manastirea Zografu, Manastirea Dochiariu, Manastirea Caracalu, Manastirea Fileteu, Manastirea Simonos Petras, Manastirea Sfantul Pavel, Manastirea Stavronichita, Manastirea Xenofont, Manastirea Grigoriu, Manastirea Esfigmenu, Manastirea Sfantul Pantelimonsi Manastirea Constamonitu. Pe langa marile manastiri mai functioneaza inca 12 schituri si o multime de chilii monahale ortodoxe, in care traiesc multime de calugari ortodocsi.

Schitul Sfantul Ilie din Athos – scurt istoric

Cu putin timp inainte de mijlocul secolului al XVIII-lea, in aceasta zona de langa Manastirea Pantocrator nu existau decat vreo cateva chilii. Printre aceste chilii se numara inca de atunci si Chilia Sfantului Prooroc Ilie, extinsa si marita de catre Sfantul Paisie Velicikovski de la Neamt, si ridicata la rangul de schit.

Schitul Sfantul Ilie - Muntele Athos

Sfantul Vasile de la Poiana Marului il va determina pe Paisie sa mearga in Sfantul Munte Athos. In anul 1746, la doar 24 de ani, el ajunge la Manastirea Pantocrator. Negasindu-si un parinte spiritual cum si-l dorea, locuieste singur timp de patru ani intr-o pestera. In anul 1750 este vizitat de Sfantul Vasile de la Poiana Marului, care il si tunde in monahism.

 <a href='/noiembrie/72811-sfantul-paisie-de-la-neamt' _fcksavedurl='/noiembrie/72811-sfantul-paisie-de-la-neamt' title='Sfantul Paisie de la Neamt' class='linking auto'>Sfantul Paisie de la Neamt</a> - Velicikovski     Sfantul Paisie de la Neamt - Velicikovski

La varsta de 36 de ani, calugarul Paisie va fi hirotonit ieromonah, de catre Episcopul Grigorie de la Athos. Primul sau ucenic a fost monahul Visarion, venit din Moldova, la care se adauga si altii, tot moldoveni. Simtind duhul parintelui Paisie, in scurt timp, in jurul sau s-a strans un numar impresionant de ucenici, lucru ce a si favorizat infiintarea schitului, cu randuiala cenobitica (viata de obste).

Schitul <a href='/mitropolia-ardealului/68060-manastirea-sfantul-prooroc-ilie-din-toplita' _fcksavedurl='/mitropolia-ardealului/68060-manastirea-sfantul-prooroc-ilie-din-toplita' title='Manastirea Sfantul Prooroc Ilie din Toplita' class='linking auto'>Sfantul Prooroc Ilie</a> - Sfantul Munte Athos

Deoarece obstea continua sa se mareasca, Paisie va infiinta impreuna cu fratii, in anul 1757, Schitul Sfantul Ilie, care va spori faima lui Paisie, si care va duce la atragerea a si mai multi ucenici. In acest fel numarul fratilor din obste a ajuns repede la 60, Paisie randuind viata acestora dupa principiile Sfintilor Parinti, mai ales dupa Regulile Sfantului Vasile cel Mare.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Paisie intemeiaza Schitul Sfantul Ilie cu binecuvantarea Patriarhului Serafim. Schitul, care avea doar cinci chilii, va ajunge repede la 60 de ucenici. Aici invata greaca de la monahul Macarie si incepe sa traduca din greaca in slavona, revizuind vechile traduceri slavone dupa originalele grecesti ale Sfintilor Parinti rasariteni.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Se crede ca schitul a fost intemeiat in anul 1757 sau 1759. Cu toate ca nu exista nici o marturie istorica sau juridica privind intemeierea unui nou schit in jurul chiliei Proorocului Ilie, acesta a fost recunoscut inca de la inceput. Patriarhul Ecumenic Serafim I a recunoscut noua asezare drept schit inca din acea vreme, acesta fiind si locul in care episcopul a petrecut in acea perioada.

 Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos     Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

 Cresterea tot mai mare a numarului de ucenici l-a facut pe Sfantul Paisie de la Neamtsa ia o hotarare organizationala. Astfel, in anul 1762, parintele si ucenicii sai aveau sa se mute in Manastirea Simonopetra, parasita la acea vreme din cauza multimii datoriilor.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Bucuria si linistea duhovniceasta a noilor locatari a nemultumit pe vrajmas, care este impotrivitor rugaciunii curate a inimii. Astfel, doar dupa cateva luni, acestia au fost fortati sa plece in alt loc. Intorsi la Schitul Sfantul Ilie, ucenicii si-au reluat randuiala de nevointa si rugaciune. Dupa o scurta vreme petrecuta in schit, Paisie avea sa se intoarca in Valahia. Atitudinea ostila a turcilor, pe de o parte, precum si rivalitatea dintre greci si slavi care exista la Sfantul Munte, pe de alta parte, l-au determinat pe Sfantul Paisie sa se gandeasca la reintoarcerea in Tarile Romane, si in 1763, impreuna cu alti 63 de frati, au venit in Moldova, unde s-au asezat la Manastirea Dragomirna, unde a randuit aceeasi viata ca si la Sfantul Munte, iar in curand obstea manastirii ajunsese la impresionantul numar de 350 de parinti si frati.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

El intocmeste un fel de regulament, in 28 de puncte, cu felurite randuieli privitoare laviata monahala. Introduce pravila folosita in Schitul Sfantul Ilie, ale carei indatoriri de capetenie erau: viata de obste, ascultarea, smerenia, saracia, munca, slujbele dupa tipic, respectarea randuielilor calugaresti, marturisirea pacatelor si altele.

 Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos     Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Sfantul Paisie de la Neamt a stat in Sfantul Munte Athos 17 ani. Sfantul Paisie Velicikovski, cea mai proeminenta figura a monahismului slav din vremea sa, a tradus Filocalia si a raspandit spiritul isihast al ei in intreaga lume slava. Sfantul Paisie de la Neamt a stat in Sfantul Munte Athos 17 ani. Paisie va adormi in Domnul la anul 1794. Dupa plecarea lui Paisie, manastirea a cedat schitul grecilor, care au schimbat si ritmul de vietuire, introducand randuiala idioritmica. Aceasta randuiala de sine a fost respectata pana la revoluria grecilor, din anul 1821, cand schitul a fost devastat.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Odata cu retragerea garnizoanei turcesti din Sfantul Munte Athos, in anul 1835, calugarul rus Aniketos s-a asezat in vechiul schit, impreuna cu o obste de alti 15 calugari. Va urma o perioada de controverse, intre conducerea Manastirii Pantocrator si calugarii rusi din Schitul Sfantului Ilie, care se va incheia in anul 1839, prin medierea lui Petroseski, interpretul consulatului rusesc din Tesalonic, si a lui Constantine Spandonis.

 Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos     Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

In decursul ultimelor decenii ale secolului al XIX-lea, intr-o vreme in care pan-slavism era ceva firesc in Sfantul Munte, relatiile interne din cadrul schitului s-au schimbat odata cu incercarea rusului Dikaeos Tobias de a largi schitul si a construi o noua biserica. Dupa o serie de indelungi argumentari legale, Tobias va reusi sa primeasca aprobarile necesare pentru ridicarea de noi constructii pe teritoriul schitului si pentru asezarea in schit a 130 de calugari si 20 de incepatori.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

In anul 1893 vor incepe lucrarile la corpul de chilii, inalt de cinci etaje, iar in anul 1900, admiralul rus Virilof si Patriarhul Ioachim al III-lea vor pune piatra de temelia pentru un o noua si luxoasa biserica centrala. Biserica centrala a schitului, sfintita in anul 1903, este inchinata Sfantului Prooroc Ilie Tesviteanul, Sfintei Alexandra si Sfantului Apostol Andrei. Bogatiile interioare ale bisericii impresioneaza, in pofida faptului ca peretii acesteia nu sunt imbracati in fresca. Datorita arhitecturii ingenioase, biserica are un ecou greu de obtinut in alte locasuri.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Catapeteasma bisericii, cu o greutate de aproximativ doua tone, este in intregime acoperita cu aur si gazduieste o multime de icoane. Schitul Sfantul Ilie mai pastreaza si doua icoane minunate: Maica Domnului Tanguitoarea si Maica Domnului Hranitoarea, ambele facatoare de minuni.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Dupa revolutia rusilor, din anul 1917, greutatile schitului au devenit din ce in ce mai greu de suportat, acestea marindu-se odata cu imbatranirea calugarilor. La inceputul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, 200 de calugari au plecat sa lupte alaturi de armata ruseasca, in schit ramanand doar 180 de parinti.

 Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos     Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

In anul 1933, doar 83 de calugari mai traiau, dintre care jumatate erau prea batrani pentru a mai munci. Calugarii ramasi, putini si batrani, au fost dati afara in urma unei vizite a patriarhului ecumenic, care a gasit schitul intr-o stare neingrijita. In decursul ultimului secol, in anul 1992, dupa o perioada de oarecare decadere, Schitul Sfantul Ilie a va fi ocupat de obstea cuminte si ascultatoare a batranului arhimandrit Ioachim Karachristos. Odata cu aceasta va incepe si o noua perioada de bunastare pentru schit, administrarea si viata duhovniceasca a acestuia fiind in floare.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Pe langa biserica centrala, in interiorul schitului se mai afla inca trei capele: Sfantul Mitrofan si Sfintii Theopatores; Sfantul Ierarh Nicolae din Mira; Buna Vestire. Astazi, schitul este locuit de o obste de calugari greci din Manastirea Pantocrator.

Schitul Sfantul Ilie din Athos – colectia de podoabe

Sub cladirile Schitului Sfantul Ilie, in camerele subterane boltite, care amintesc de vechite catacombe crestine, obstea a hotarat sa stranga tot tezaurul si toata bogatia pe care au mostenit-o de la inaintasi. Aceasta colectie pastreaza unele obiecte deosebit de rare si ciudate.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Colectia de sub schit intrebuinteaza propria ei limba prin care vorbeste despre istoria acestui locas de rugaciune: aici se pastreaza unelte si obiecte folosite de catre calugarii vechi la treburile zilnice, alaturi de ustensilele folosite in administratia schitului, din anul 1757 si pana in 1992, cand actuala obste a luat in grija schitul.

 Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos          Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos          Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

 Amenajarea acestor galerii a necesitat multa munca si osteneala. Dupa repararea si amenajarea necesara a salilor subterane, fiecare artefact si obiect a fost curatat, restaurat si asezat la locul lui. Exponatele sunt ordonate in sub-colectii, multe dintre ele in casete sau pe mese speciale, pentru o cat mai buna observare a acestora. Daca luam in consideratie faptul ca la inceputul secolului al XIX-lea, obstea schitului se afla in plina perioada de inflorire, numarand 450 de parinti, putem foarte usor sa intelegem de unde provin cele mai multe dintre exponate.

Schitul Sfantul Prooroc Ilie - Sfantul Munte Athos

Din pacate, cea mai mare parte a obiectelor au fost pierdute, date altora sau vandute, in decursul grelei perioade de dupa anul 1917. In urma cercetarilor facute de Nicolas Fennell, s-a aflat ca datoriile si taxele anuale ale schitului erau de jumatate de milion de ruble, suma deosebit de greu de acoperit de cativa parinti batrani.

Tot astazi, facem pomenirea:
– Sfantului Ilie, patriarhul Ierusalimului;
– Sfantului Flavian al II-lea, patriarhul Antiohiei;
– Sfantului Ilie Chavchavadze (cel Drept), din Georgia;
– Innoirea Bisericii Botezatorului Ioan, de la Manastirea Studion, din Constantinopol.